tisdag 23 november 2010


Hej alliopa!

Jag Är en loppis älskare, men det kanske ej är så konstigt för att jag älskar ju att göra gammalt till något nytt.

För några veckor sen ville jag göra en egen lampa, så jag gick ut på internet för att kolla runt lite och se vad andra har gjort, jag hittade lite tips i alla fall och detta blev mitt resultat.

Porslinet hittade jag på loppis och på Maxi, inget av porslinet kostade över 5kr.
Lampskärmen hittade jag även på loppis.
Sen Stack jag till Panduro för att köpa mosaikcement och stenlim och sedan vidare till Kjell&co för att köpa en lampsladd som jag fick bygga ihop själv med knapp och allt det dära men det är ej svårt alls.
Det tog lång tid att få ihop lampan men det är ju tiden för torkningen som tar ett tag, sen är det ej en bra ide att göra allt på en gång heller så att bygga upp bit för bit är bäst.



GÖR SÅHÄR:
  1. Hitta porslin på loppis eller om du har hemma
  2. Hitta en lampskärm som passar dig
  3. Köp sten lim och mosaikcement på Panduro
  4. Köp en sladd som är bra i längd på Kjell&co
  5. Diska allt porslin, det måste vara helt rena ytor och torka noga
  6. Börja bygg från botten, det är bra att ha något stort och stabilt som fot, och använd små fat som stöd mellan kanna och koppar eller vad du väljer att ha som lampfot, limma ordentligt, se till att ha koll på att limmet är transparent så det ej blir gult och fult. Bygg bara en liten bit så att de kan stå stadigt och torka över natten.
  7. Bygg ihop sladden så att den blir så lång som du vill ha den. Testa så att sladden så att elen fungerar med lampan i innan du fortsätter. Du behöver en avknippsar tång till sladden och något vasst för att kunna skala sladden.
  8. Blanda sen mosaikcementen enligt förpackningen i något du ej bryr dig om som en plastbygg eller så, ha handskar på dig, och fyll sen en kopp som du kommer ha längst upp på lampfoten (Den koppen kommer ej synas sen pga lampskärmen) tryck ner hållaren till lampan i mosaikcementen, det ska ej rinna över. Se sen till att det står stabilt över natten, gärna två nätter beroende på muggens storlek, du ser och känner om cementen blivit hård. Lampskärmar kan se olika ut, vissa har hållare på sig som man trycker över lampan, min skärm hade ej det utan bara ett runt hål, så jag spände fast skärmen med ståltråd och tryckte ner den lite i cementen med så det fick fastna med det.
  9. När det torkat och du byggt klart hur du vill din fot ska se ut så limmar du ihop alla delarna som du limmat innan och låter det stå över en natt till, sen är din lampa klar för användning, hoppas du blir nöjd över ditt resultat.









Lycka till.

1 kommentar: