tisdag 23 november 2010


Loppis loppis, loppis! =)

Jag hörde hur folk gjorde egna kakfat, och det blev jag självklart intresserad av. Mina föräldrar och jag delar intresset av loppis jägandet, så denna gången var dom med mig och sökte grejer till kakfat. Jag älskar mönster på tallrikar, koppar m.m men det får inte se ut hur som helst inte, enfärgat och mycket mysig stil, då är det min grej. Ska jag va ärlig så var dessa kakfat bara ett test, jag ska lära mig borra i porslin, japp det ska jag. Men just nu innan jul har jag så mycket annat pyssel för mig så den lektionen får vänta.













DET GRÖNA KAKFATET:
  1. En tallrik som du tycker om
  2. Jag valde en gammal ljusstake som ben
  3. Sten lim (transparent)
  4. Lägg tallriken upp och ner
  5. Lägg lim på ljusstakens topp där tallriken ska fästa
  6. Tryck fast ljusstaken i mitten av tallriken, tejpa fast den så den ej flyttar sig när de torkar, låt det torka över natten.














DET BLÅ KAKFATET:
  1. Välj tallrikar som du tycker om och en kopp, gärna olika storlekar på tallrikarna (bara tallrikar är fint med), och något som ska bestämma höjden på kakfatet, jag valde glas denna gången
  2. Limma ihop botten med ett glas, och limma ihop koppen med ett glas, så har di två delar (torka över natten)
  3. Sen när det är torrt så vänder du på de två delar som du limmat, limma fast en till tallrik med mindre storlek på botten som har ett glas fastlimmat på sig redan, sen limmar du även fast koppen, så har du ett kakfat med tre våningar.





Hoppas ni vill vill testa, lycka till =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar